Selasa, 12 November 2013

Tutorial : Warnakan Doily Paper

ASsalamua'laikum,..

Hai Korang!...

Di tempat saya ni sangat susah nak cari doily paper warna warni ni.. merata dah cari tak jumpa, gugel2 kat tempat blogger lain ada jugak jual tapi kat last entry diorang mesti tulis " saya share jer, saya tak jual ya.. :) " aisey.. baru terpikir nak order kan, sedikit frust disitu okey,,.. -__-'
Tapi, 'dun wori'... impian harus direalisasikan.. makanya, keluarkan segala kreativiti yang ada..
Buat korang yang hadapi masalah yang sama dengan saya, meh saya share cara nak 'warna-warnikan' doily paper dengan korang..
jom Caiyuk!.. Caiyuk!...  

Bahan Utama :
doily paper ( RM 5.00 / 250 pcs )
Bekas berisi air ( saya kidnap 'pelengat' mak saya la.. bekas camna pun takpe tapi make sure muat tangan korang nak celup2 tau )
Pewarna makanan RM 0.60 / Pc ( kaler ikut sedap hati korang la.. saya pilih merah eaawww.. )
Penyepit

mula - mula korang bancuh air tu dengan pewarna, bancuh gelap sikit tau sebab nanti di kertas akan jadi pudar sikit. Lepas tu korang celup ja diloy paper dalam air tu.. Time ni korang boleh pilih nak guna penyepit atau tangan korang untuk celup2 tu. Memula saya guna penyepit, tapi alahaii.. lemah gemalai jer rasa,.. lambat la pulak, last2 guna tangan la senang.. (^__^")

Lepas celup saya letak atas kain, memula letak atas plastik, tapi lambat kering, pastu saya decide letak atas kain la, kain tu bantu serap air cepat sikit..

Celup.. tepek.. celup.. tepek...
saya buat neh depan pintu umah, ada bias2 panas sikit, jadi cepat sikit keringnya. Kalau jemur tengah panas terus nanti doily tu kemot2 cam ikan kering la.. hohoho...

TAraaaaa... dah kering hasilnya camni la... saya letak pewarna merah tapi Jadi kaler pink pulok (-__-")

Ohsem!.. Ohsem!... Overall saya memang puas hati dengan hasil diy saya ni... lepas ni nak buat kaler lain pulak la (^_^")

Korang pun kena try buat tau, doily paper ni sebenarnya saya nak tampal di white paper bag untuk isi doorgift nanti. Kalau korang kreatif, doily paper warna - warni ni pun boleh gubah jadi bunga telur.. sangat cantik okey.. (>_<")
Banyak benda lagi yang saya planning nak diy, nanti - nanti saya share lagi tau.. Sharing is Caring...
Babai Korang!!...

Terima kasih sudi baca (:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan