Isnin, 30 Disember 2013

REVIEW : Mesin Jahit Mini Global

Assalamua'laikum....

Hai korang!!.. (^____^")

Lamanya tak update blog.. :)
Saya nak review pasal mesin jahit yang saya gunakan sekarang ni. Crafter kecil - kecilan jer.. tak mampu lagik nak beli mesin jahit yang super pengsan harganya hoho...
Ni la rupa beliau.. (^__^") mesin jahit kesayangan saya... kecik comey ja.. tapi beliau banyak berjasa kat saya okeh...

Ada lampu (^_^") Buleh menjait kat lantai jugak sebab beliau ada auto speed.. tapi kalau nak menjait kat meja, korang buleh guna adapter / pedal kaki.. Mesin ni guna kuasa elektrik jugak :)

Paling hebat tak buleh blah ni... ada 8 jenis jahitan okeh... walaupun beliau 'Mini'.... Oh maii.. Oh Maiii.....


Ni Contoh jahitan yang saya test di kain flannel.. ada 8 pattern semua, kat pic ni nampak macam nak sama jer kan.. tapi kalau tengok kat luar dia ada different sikit.. memang cantik tau...
Comey kan beliau??.. pada korang yang baru berjinak - jinak dalam jahitan memang sesuai sangat beli mesin ni ja, harga mampu milik, tapi pada saya sangat berbaloi... dah nak masuk setahun saya guna mesin ni, so far tak pernah rosak lagi la.. saya dah try jahit kain cotton, flannel dan velboa yang berbulu - bulu tu... tapi untuk kain velboa macam tak best sangat sebab dia sangkut2 sikit... beliau kan kecik.. huhu.. tapi benang atas bawah semua lekat elok ja..
Time beli tu dapat sekali padal kaki dengan adapter elektrik, nak guna pedal kaki pun boleh, tak nak guna pun boleh sebab dia dah ada button auto speed hi n low kat tepi tu, bila tolak ja dia bergerak sendiri la.. saya just control kain jer.. nak main belok2 ke kona baring ke,,.. semua boleh hahaha... paling best leh menjaet sambil bersila jer kat lantai...huhhuu.. Over kau Senahhh!!....
Korang baca macam berminat jer kan?... hahaha... Jahat!>... Okeyla, saya share tempat saya beli ni, saya beli kat Tesco Mergong ja.. Harga dia masa saya beli RM 199.00 ja tau.. termasuk adapter elektrik, pedal kaki dan ada guarantee 1 tahun... tapi saya tambah lagi RM 10.00 buleh dapat guarantee 2 tahun... tapi beliau tak pernah rosak lagi pun.. :)
Okeyla korang, saya just share pengalaman saya bersama mesin saya ja tau, baik atau buruk dari pengalaman saya gunakan mesin tu sendiri ok.. Setiap orang hasilnya mungkin berbeza, dan maaf kalau korang p beli tapi hasilnya tak sehebat mesin saya.. hhuhuuhu... Mungkin dorang silap setting... :)
Penat la menaip... nak sambung menjaet pulak...
Nanti saya share lagi ya.. Babai Korang!!....

Terima kasih sudi singgah (^___^")

34 ulasan:

  1. Wahhh murahnye beli.. sy pom ad gak... mmg best walaupom mini.. dekat setahun jugak pakai... tp mase sy beli tu hrga dlm 300++ ke 200++ sy xbp nak igt...

    BalasPadam
    Balasan
    1. eh... yke... mahal eh... ntah la time sy beli tu promosi ke hapa.. tp rsanya RM199 tu harga asal la... awk beli kat Tesco jugak ke?

      Padam
  2. Sy pon ad mesin ni .. beli kat lazada RM169 skli hntr ke rumah

    BalasPadam
    Balasan
    1. wahh.. lagi murah la.. :) best kan gunanya... tapi baru2 ni saya pegi Tesco yang sama, harganya dah RM 250.00..

      Padam
    2. Sy beli kat lazada harga rm 159 discount rm10 jd harga dia rm149 jek

      Padam
  3. miera mesin ni bole buat jahit kain langsir x?? nak beli jgk la sbb mcm best je ..nak beli jenama lain mcm x mampu lak..huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. huhu.. sy tak pernah lagi cuba jahit langsir gna mesin ni, tak pasti pulak boleh ke tak... sbb usually kain langsir tebal sket kn.. mesin ni pulak lemah gemalai ja..:)

      Padam
  4. awak, nanti jarum dia nak kena beli kat mana? ke sama mcm jarum2 biasa tu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. so far jarum sy tak pernah patah lagi... tp kakak sy cakap jarum dia ni sama ja dgn jarum mesin jahit lain yg biasa tu.. nak tukar tapak untuk jahit zip pun boleh.. :)

      Padam
    2. boleh guna jarum biasa. macam saya guna mesin ni dgn jarum SInger saiz 10

      Padam
  5. kalau guna lama dia pns x? jenguk2 jgk kt tesco.. mcm berkenan..

    BalasPadam
  6. panas jugak... tp tak cepat sgt, means dapat siapkan 20biji bantal jugak la baur dia pnas... sy selalu berhenti2 time guna :)

    BalasPadam
  7. Sis sy nk tanya, kalau jahit zip nak kena tukar tapak ke, atau pakai tapak yg dia bg je...brp jenis tapak yg dia bg ye

    BalasPadam
  8. saya try jahit zip haritu tp tak tukar tapak pun... mcm ok ja.. tapi akak sy bgtau klau tukar tapak lagi cantik :)

    BalasPadam
  9. Saya pun ada beli,tapi kat LAZADA.Harga RM 159 je tapi dah dekat setahun la beli. Cuma saya ada masalah sikit,manual book dah hilang. Boleh mira share cara nak fill bobbin(sekoci)?

    BalasPadam
  10. Wah.... murah eh kat LAZADA, nk kne jenguk la nnti.. kalau2 ada barang best... :)
    erm... cara nk fill bobbin tu means, nk putarkan benang di sekoci eh?...

    BalasPadam
  11. Sis beli tapak zip kat mn? Sy oon guna kan mesin yg sama dan sedang mencari tapak zip.

    BalasPadam
  12. sy jahit zip guna tapak sedia ada tu ja.. tak guna tapak zip... tak pasti pulak kat mna ada jual sis.. :)

    BalasPadam
  13. o..banyk gak kegunaannye saya beli yang lagi murah....harga dia tak sampai 100, nyesal tak beli yang ni ari tu..hu2 meh singgah tgk projek saya pakai mesin mini global http://dalilayusof.blogspot.com/2014/08/projek-jahit-gaun.html

    BalasPadam
  14. Sis...mesin ni leh tkar tapak ek???

    BalasPadam
  15. sis.. nak beli jarum mesin ni kat mana?

    BalasPadam
  16. as slm blogger..tmpg tye yer..sbb tgok komen2 ade yg bli kt lazada..nk tye, okei x bli kt lazada..nk bli msin yg kcik2 ni jgk..murah kt lazada kn..

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya beli tahun lepas kat lazada RM120 SHJ.. hehe.. syok ya amat!

      Padam
    2. Saya baru beli tadi RM165 termasuk GST..huhu...harga dah naik.

      Padam
  17. w'slm... mmg ramai beli kat Lazada sy tgok... tp sy xpernah beli situ, jadi tak tahu sangat. Selalu jugak jenguk2 Lazada :)

    BalasPadam
  18. Balasan
    1. y ni mesin jahit biasa. bukan mesin jahit tepi :) sy pun guna mesin ni

      Padam
  19. Balasan
    1. tapak jahit tepi x dapat la sis, tapi tapak kelim tepi dapat :)

      Padam
  20. bole jahit lgsir skali x ? ingt nk beli gk huuuu

    BalasPadam
  21. Boleh buat tok jahit tepi kelim x???tukar tapak je ek

    BalasPadam
  22. Boleh buat tok jahit tepi kelim x???tukar tapak je ek

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam sis.. sy tgk review blogger.. dh beli blan lpas..

      Boleh tukar tapak utk kelim..

      Cumanya hari ni bnang bwh brgumpal la.. sis tahu cmana nk buat ?
      Ataupn hntar pi tesco ja ada warranty.?

      Padam
  23. Salam sis miera, mesin ni blh tak nak jahit cloth pad? Sy nak diy period pad...rasa2 mcm tebal je ni. Sy nak jahit 2 layer cotton flannel,2 layer tuala, microfibre ngan kain payung...kira2 tebalnya dlm 1 ruas jari kelinking..?

    BalasPadam